Ota nämä vinkit huomioon, kun ajat autoa sateella

Sateella autoa ajaminen

Suomalainen autoilija ei voi välttyä ajamasta sateisella säällä, pimeässä tai teiden ollessa jäässä. Meillä on haastavia ajokelejä ja haastavia ajo-olosuhteita läpi vuoden, mutta ne saattavat silti jännittää tottuneintakin kuskia. Sateessa ajaessa onkin oltava varovainen, sillä auto voi lähteä vesiliirtoon. Sateella myös näkyvyys heikkenee. 

Jos joudut vaikeuksiin tien päällä, voit soittaa esimerkiksi Autoliittoon, jonka tiepalvelu pelastaa pulasta. He tietävät, missä on esimerkiksi lähin autokorjaamo Oulussa, ja tarvittaessa hinaavat autosi sinne korjattavaksi. Autoliiton Plus-jäsenenä saat myös sijaisauton käyttöösi. On kuitenkin parempi pyrkiä välttämään kaikki vaaratilanteet, ja opetella turvallinen ajotapa sateella – sekä huollattaa auto sellaiseen kuntoon, että ohjauksen hallinnan menettämisen vaara on mahdollisimman pieni.

Muista pysyä valppaana ratissa – varsinkin sateella

Märillä tiepinnoilla ajaessaan tulee autoilijan pysyä normaaliakin valppaampana, ja malttaa jättää tarpeeksi pitkä turvaväli. Liian lyhyet turvavälit ovat monen suomalaiskuskin ”helmasynti”. Turvaväli vähentäisi merkittävästi peräänajon riskiä, ja sateella (kun jarrutusmatka saattaa olla pidempi) se olisi helppo tapa lisätä tieturvallisuutta.

Lisäksi kannattaa hidastaa ajonopeutta. Monille kuskille maantien nopeusrajoitus tarkoittaa alinta ajonopeutta, vaikka asia on juuri päinvastoin. Sateella ja huonolla näkyvyydellä kannattaa hellittää kaasujalkaa ja laskea nopeutta, sillä silloin renkaiden pito ja niiden kontakti tien pintaan paranevat.

Ohjaus pysyy hallinnassa paremmin, jos pitelet ohjauspyörää kahdella kädellä. Autossa ei muutenkaan kannata syödä, juoda, meikata tai käyttää kännykkää samalla, kun ajaa – vaikka tämäkin on todella yleistä. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan suomalaiskuskit käyttävät älypuhelinta pelottavan ahkerasti ajaessaan. Puhelimella ei vain soitella, vaan myös käytetään somea, verkkopankkia ja jopa suoratoistopalveluita.

Neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan – tai sitten ei

Sateella ei kannata hurjastella, ja käännöksiin tulee varautua ajoissa. Jarruta hyvissä ajoin ennen kääntymistä, sillä käännöksen aikana jarruttaminen voi saada auton liukumaan. Ala jarruttaa merkittävästi aikaisemmin kuin kuivalla tiellä, ja pidennä turvaväli edellä ajavaan ainakin kaksinkertaiseksi. Turvallisin käännös on vähitellen ja tasaisella nopeudella tehty. Käännä ohjauspyörää rauhallisesti, niin auto ei ala liukua. Jos auto kuitenkin alkaa liukua ja uhkaa ohjautua pois tieltä, paina kaasupoljinta varovasti – rauhallinen hidastaminen saattaa palauttaa renkaiden pidon.

Hyvät renkaat ehkäisevät vesiliirtoon joutumista

Hyvillä renkailla voi estää vesiliirtoon joutumisen ja lyhentää jarrutusmatkoja. Valitse tasokkaat renkaat, joilla on tutkitusti hyvä pito märälläkin tiellä. Tarkista niiden kulutuspinta ja rengaspaine kuukausittain, vaikkapa aina kuun ensimmäinen päivä, niin asia ei pääse unohtumaan. Kesärenkaan urasyvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta tosiasiassa renkaat kannattaisi uusia jo siinä vaiheessa, kun urasyvyyttä on jäljellä enää 4 mm. Takarenkaat kannattaa laittaa välillä eteen, jotta renkaat kuluisivat tasaisemmin. Ihanteellinen vaihtoväli on noin 8000 kilometriä. Jos renkaissa on suuri kulumisero, laita paremmat renkaat taakse, olipa autosi etu- tai takaveto. Tällä on suuri merkitys ajoturvallisuuteen.

Turvallisuutta lisätään myös ajovaloilla ja uusilla pyyhkijänsulilla

On tärkeää, että autosi havaitaan myös sateessa ja huonossa näkyvyydessä. Napsauta lähivalot päälle, jotta myös takavalot palavat – huomiovaloilla ajettaessa takavalot ovat useissa autoissa sammuneina. Jos sade haittaa näkyvyyttä erityisen paljon, voit kytkeä päälle myös takasumuvalot. 

Sumuvalot

Pyyhkijänsulat kannattaa vaihtaa heti, kun ne alkavat jättää tuulilasiin raitoja tai kalvon. Kannattaa ostaa tarjouksesta useita sulkia, ja pitää aina mukana yhtä tai useampaa sulkaa, jotta et joudu ostamaan huoltoasemien ylihintaisia pyyhkijänsulkia. Pyyhkijänsulat voi puhdistaa tuulilasinpesunesteeseen kastellulla rievulla, jos ne ovat vain likaiset, eivätkä vielä vaihtokunnossa.

Vesiliirrossa rengas nousee vesipatjan päälle

Vesiliirrossa rengas on noussut tiellä olevan vesipatjan päälle, eikä auto ole enää ohjattavissa. Jos joudut vesiliirtoon, yritä olla hätääntymättä: jos käännät rattia radikaalisti, auto voi käyttäytyä arvaamattomasti, kun renkaiden pito palaa. Jos autossa on manuaalivaihteisto, paina kytkin pohjaan, jos joudut vesiliirtoon. Jos taas on kyse automaattivaihteistosta, nosta kaasu ylös. Joka tapauksessa, koeta pitää ohjaus tien suuntaisena.

Alhainen nopeus, hyvät renkaat ja oikea rengas paine sekä ajaminen tiehen syntyneiden ajourien vieressä pienentävät mahdollisuuksiasi joutua vesiliirtoon sateella. Kitkarenkaita ei kannata käyttää kesällä, sillä niillä ajaessa vesiliirtoon joutuminen on oikeita kesärenkaita todennäköisempää.